En av de vanligaste frågorna som ställs av företagare när det kommer till reklampennor är hur många man skall beställa. Antalet reklampennor som rekommenderas köpas beror främst på företagets storlek och vilket användningsområde man tänkt sig. Något man bör tänka igenom innan man gör en beställning är med andra ord vilken budget företaget har för fysisk marknadsföring och hur många reklampennor man vill dela ut. Tillsammans med annan fysisk och visuell marknadsföring kommer reklampennorna utgöra ett fenomenalt komplement för att sprida det unika varumärket och bör inte underskattas.
Ett misstag som många företagare gör är att de beställer in ett stort lager reklampennor på samma gång. Detta rekommenderas dock inte eftersom bläckpennornas livslängd i regel är nio månader. Delar man ut samtliga reklampennor inom denna tidsperiod fungerar de garanterat och håller den höga kvalité som utlovats. För att beställa rätt antal reklampennor måste man således tänka över vad som exempelvis kommer ske inom de kommande sex månaderna. Om man ordnar konferenser eller deltar i mässor kan man köpa ett större parti för att de skall räcka till andra, annars rekommenderas en mindre varumängd.
Reklampennorna man använder i marknadsföringssyfte måste ha en hög kvalité och fungera när de delas ut för att mottagaren skall få en positiv bild av varumärket. När reklampennan fungerar som den ska används den under en längre tid och på så sätt sprids reklamen ut till en större kundkrets. Slutligen skall beställningen av reklampennor självfallet vara lönsam. Etablerade reklambyråer erbjuder vanligtvis färdiga paket där ett kostnadseffektivt pris har kombinerats med pennornas hållbarhet. Skulle man känna sig osäker gällande mängden pennor eller priset lönar det sig att konsultera en sakkunnig om olika detaljer och be om en offert från olika företag. På så sätt får man garanterat ett lämpligt pris och snygga produkter som uppfyller ens unika behov.